top of page

טארק

את ד"ר טארק אבו חאמד, כימאי, מהכפר צור באהר אני מכיר כבר עשר שנים. כתבתי אז את הספר "מעבר להרי החושך" המספר את סיפורם של תושבי צור באהר, השכנים שלי, בצד השני של הוואדי, וטארק בלט במיוחד בזכות הקריירה המקצועית שבה בחר והמנהיגות האנושית והחינוכית שלו בכפר. הוא היה אז סמנכ"ל משרד המדע הישראלי, והפלסטיני הבכיר ביותר בשירות הציבורי הישראלי.

אחר כך טארק עזב את שירות המדינה ועבר להיות חוקר ומורה ב"מכון ערבה" שבקיבוץ קטורה, מכון ללימודי סביבה שבו לומדים תלמידים מישראל, ירדן, רצועת עזה, הגדה המערבית, ארצות הברית, אנגליה ועוד ועוד. בתוך קיבוץ קטורה, שהוא כשלעצמו אי של מצוינות, פתיחות, חדשנות וצניעות, התפתח האי השני, 'מכון ערבה', שהתבסס כמקום שבו אנשים עדיין מדברים על שלום, פיתוח אזורי, איכות סביבה ובונים גשרים מדעיים ואנושיים נדירים.

לפני שש שנים, יחד עם חברתי אירית אמבר, הפקנו את הסרט "האופטימים" באורך של שעה על המסע המיוחד של ד"ר אבו חאמד וקיבוץ קטורה בישראל של היום. זמן לא רב אחרי שהסרט יצא לאקרנים (בסינמטקים בארץ ובעולם ובמסגרת שידורי HOT) טארק נבחר להיות נשיא המכון והוא מנהל אותו בשנים האחרונות תוך שהוא ממשיך במחקר המדעי שלו על שימוש במימן כאנרגיה חלופית.

למחרת השבעה באוקטובר שמרנו על קשר ווטסאפים, אתם בסדר? אנחנו? ושנינו ביכינו את האסון הנורא שמתחולל. לזה עוד נוסף פיגוע (ב 30.11.23) בכניסה לירושלים שבו שני אנשים ממשפחת נימר שמרכזה בצור באהר רצחו שלושה יהודים בכניסה לעיר, וכל קשר עם הכפר בימים אלה נראה כמו חצי מעשה התאבדות.

והנה, אתמול, קיבלתי מטארק דרישת שלום מיוחדת: הארגון האמריקני לקידום המדע ( The American Association for the Advancement of Science) העניק לטארק את הפרס השנתי שלו על החיבור בין מדע לדיפלומטיה שזאת מהות עבודתם של מכון ערבה וד"ר אבו חאמד. בכל המשברים שעברנו ואנחנו עוברים טארק האמין שהקידמה המדעית והפתיחות סופם לנצח. הוא עושה זאת מול עוינות בתוך הכפר שבו הוא חי, הממסד הישראלי ורוחות הזעם והקנאות ששוטפים את חיינו. בעולם שמים לב לכך. יש עוד אנשים שבונים סיכוי.

שלחתי לו ווטסאפ לברך אותו על הפרס. מה שלום הילדים? איך אתם מסתדרים? הגיע הזמן להיפגש שוב. שתי המשפחות. כל כך הרבה דברים קרו מאז הפעם האחרונה שנפגשנו. יש עוד סיכוי?

ברכות לטארק, איש אמיץ, מדען, מורה ומחנך. חבר.

בתמונות: קבלת הפרס בארה"ב שלשום, בכניסה ללשכת שר המדע לפני עשר שנים, עם כלת פרס נובל פרופ' עדה יונת, ובעת צילומי הסרט עם משפחתו.







Kommentare


bottom of page